Op zaterdagavond 8 juli organiseerde dirigent Jeroen Weierink in samenwerking met de Godardstichting een bijzonder concert op het terrein van Kasteel Nederhorst  - Het concert was volledig uitverkocht, 300 toeschouwers genoten van de prachtige klassieke muziek.

Vanaf het bordes  openden vijf solisten met een patriottische hymne van Mykola Lysenko uit 1885; Gebed voor Oeraïne. Na het Ave Maria was er een overgang naar andere bekende melodieën. Jeroen Weierink voegde e.e.a. op humorvolle wijze samen. De solisten werden ondersteund door het Ukraine Liberation Orchestra (ULO).

In dit orkest hebben zich professionele Oekraïense musici verenigd die vanwege de oorlog hun land ontvlucht zijn. Het grootste gedeelte van de musici woont in “Het Irishuis”, een accommodatie in Deventer speciaal voor vluchtelingen met een klassiek-muzikale achtergrond.
In Oekraïne spelen de leden van ULO in de grote symfonie- en operaorkesten in Kiev, Kharkiv, Donesk en Dnjipro.

Jeroen Weierink is dirigent van de Kharkiv City Opera en de Opera van Dnjipro. Zijn langdurige betrokkenheid bij Oekraïne, heeft tot het initiatief geleid van een serie benefietconcerten, voor en door ontheemde Oekraïners die muziek laten horen als troost, hoop en vertrouwen in de toekomst. De vocale solisten zijn allen werkzaam aan de grote operahuizen in hun thuisland.

Het concert was een bloemlezing van prachtige muziek. De rode draad in het programma was een feest der herkenning. Van de beroemde Hongaarse dansen van Brahms tot aan pareltjes van Mozart, van de “Barbier van Seviglia” tot aan Napolitaanse Canzonas. Er stonden ook Oekraïense volksdansen op het programma. Net als het ontroerende Ave Maria van Caccini en het wonderschone “O mio babbino caro”.

Dus nam men tuinstoel of kussens mee en maakte het zich gemakkelijk. Er was een catering stand aanwezig. Het concert startte om 20:00 uur, inloop vanaf 19:15 uur.

Het concert werd mede mogelijk gemaakt door Stadsherstel, de Harmine Wolters Stichting, Webs4U.nl en AH Nederhorst den Berg.