De Godard stichting heeft als doel het organiseren van culturele activiteiten op Kasteel Nederhorst.

Dat doel wil de stichting bereiken vanuit twee achterliggende gedachten: het in aanraking brengen van onze dorpsgenoten met kunst en cultuur en het Kasteel als verbindende factor in de gemeenschap.

“Wij vinden het mooi als het Kasteel, dat echt een landmark is voor het dorp, vaker een plaats gaat worden waar mensen samen komen en elkaar kunnen ontmoeten.”, aldus Saskia, voorzitter van de Godard stichting, “en het is fantastisch dat het Kasteel hiervoor de gelegenheid biedt.”

De Godard stichting is vernoemd naar kasteelheer Godard van Reede (1588-1648) die voor Nederhorst van groot belang is geweest. Hij ontwikkelde op daadkrachtige wijze de buitenplaats Nederhorst, zowel door het vergroten en verfraaien van het kasteel als door het laten graven van een kanaal, Nieuwe Vecht , Reedevaart en later Reevaart genaamd

Godard van Reede, kasteelheer

Godard van Reede, Gerard ter Borch (1648), Rijksmuseum